هرآنچه باید درباره آسفالت بدانید(۱) - شرکت راه سازی ماهان راه

waterproofing with cold patch 2

منتشر شده تیر ۱۴ ۱۳۹۶

 

آیا دوست دارید  که اطلاعات جالبی  درباره آسفالتهاي سطحي داشته باشید؟

با ماهان راه همراه شوید…

مقدمه :
آیا میدانید  که آسفالتهاي سطحي يك لايه نازك وكم خرج رويه آسفالتي است كه اصولا  براي راههاي اصلي وفرعي كه ميزان آمد و شد آنها زياد نباشد (  تقریبا كمتر از ۳۰۰ بوسيله نقليه سنگين در روز ) بكار مي رود آسفالتهاي حفاظتي يا سطحي به آن گروه از عمليات آسفالتي اطلاق مي شود كه جهت پوششي ومحافظت سطح راه در مقابل عوامل جوي وجلوگيري از فرسايش آن توسط آمد و شد وسايل نقليه اجرا مي شود اين نوع آسفالت را ميت وان در بسته هاي خاكي شني ويا رويه هاي آسفالتي وبتني اجرا نمود.
معمولا كم است و در نتيجه كمك قابل ملاحظه اي بر افزايش باربري سيستم روسازي مي كند ضخامت آسفالتهاي سطحي كمتراز ۵/۲ سانتيمتر است و علي الاصول جز روسازي راه محسوب نمي شدند بنابراين رويه آسفالت سطحي بايد بر روي سطح آماده شده راهي كه داراي قابليت باربري كه داراي قابليت باربري كافي است ساخته شود رويه آسفالت سطحي ممكن است دريك لايه و يا چند لايه ريخته شود.

هر يك از لايه هاي آسفالت سطحي به اين ترتيب ساخته مي شود كه ابتدا قير لازم بمقدار كافي بر روي سطح آماده شده راه پخش و سپس بر روي آن بميزان لازم مصالح سنگي پخش شده با غلتك زدن كوبيده مي شود تا حدود دو سوم قطر دانه هاي در قير فرو رود هرگاه لازم باشد كه رويه آسفالت سطحي در چند لايه ساخته شود مصالح ساخته شود مصالح سنگي درشت دانه ترد رلايه هاي زيرين و مصالح سنگي ريزدانه در لايه هاي بالايي بكار ميرود تا دانه ها دريكديگر قفل و بست و سطح نهايي بدست آمده و داراي خلل و فرج كمتري باشد.

 

آسفالت هاي سطحي چند لايه اي در صورتي كه ضخامت كل لايه آسفالت سطحي قابل توجه باشد علاوه بر دارا بودن مزاياي آسفالت هاي سطحي نازك ميتوانند بر قدرت باربري سيستم روسازي نيز بيافزايد. در برخي از انواع آسفالتهاي حفاظتي حتي مصالح سنگي هم مصرف نمي شوند بعضي فقط به بخش قير بر بسته آماده شده خاكي ما شني و يا. آسفالته راه اكتفا مي شود و همچنين بمنظور جلوگيري از گرد وغبار ناشي از حركت وسايل نقليه بكار مي رود

آیا از  موارد كاربرد آسفالتهاي سطحي آگاهی دارید  :
۱   در راههائيكه تكميل ضخامت لايه روسازي و با رويه راه در چند مرحله انجام مي شود گاهي اوقات از آسفالت سطحي در نخستين مرحله اجراي طرح استفاده مي كنند تا در مرحله بعدي آنرا با آسفالت گرم ويا بتني سيماني روكش وتقويت نمايند
۲   درراههائيكه احداث رويه هاي بتني سيماني ويا بتني آسفالتي از نظر فني اقتصادي وميزان درآمد و شد قابل توجيه نيست بعد از روسازي آنرا با يك دو لايه آسفالت سطحي رويه سازي مي كنند.
۳  سطوح تيره رنگ رويه هاي سياه آسفالتي اغلب بعلت فقدان درخشندگي لازم و محدود كردن وسعت ديد رانندگان بهنگام نسبت خطراتي ايجاد مي كند اين نقص عمده را مي توان با اجراي يك لايه آسفالت سطحي با مصالح سنگي شفاف و روشني برطرف كرد.
۴  آسفالت سطحي از نفوذ آب وهوا و يخبندان در قشرهاي روسازي ورويه هاي كه بمرور زمان فرسايشي يافته خشك و هوا زده و ترك خورده اند جلوگيري مي كند و بدين ترتيب مانع كاهش ناب آوري وتوان بارپذيري راه مي شود.

  1. غبار ناشي بسترراههاي شني و خاكي ويا ايجاد يك لايه نسبتا مقاوم از طريق پخش لايه هاي متعدد ومتناوب قير بر روي اين بسترها يكي از موارد كاربرد آسفالت سطحي است زيرا لايه قيري سطح راه غيرقابل نفوذ نموده و مانع اشتباع لايه هاي خاكي راه در برابر نفوذ آب مي شود و بدين ترتيب موجب ثبت وتقويت و تحكيم و در نهايت افزايش نسبي تحمل بارپذيري راه مي شود.
    ۶٫اغلب راههاي آسفالتي كه نواقصي اساسي و زيربنايي ندارد ولي در سطح آنها آسيب ديدگاهي ايجاد شده است مي توان نخست با انجام تعميرات و لكه گيري اين نواقص را اصلاح نموده و سپس با اجراي آسفالت سطحي يك لايه ي ويا دو لايه ي براي آن آرايشي نوين كه يك نواخت هم باشد تامين كرد و عمر مفيد آنرا افزايش داد.

۷  سطوح آسفالتي قيرزده و لغزنده ويا رويه هاي بتني صيقل يافتند و غالبا بعلت فقدان تاب لغزشي بويژه بعد از بارندگي وبهنگام خيس بودن سطح راه براي وسايل نقليه حوادث زيان آوري ايجاد مي نمايد اجراي آسفالت سطحي بر روي اين سطوح لغزنده بعنوان يك تجربه مفيد در جهت تامين بي خطري و اصلاح و افزايشي ناب لغزشي سطح راه كاربرد رايج ومتداولي دارد

به نظر شما راه اسفالتی بهتر است یا راه بتن؟

با توجه به افزایش سطح تولید سیمان در کشور و روند رو به افزایش آن و توجه به اینکه امکان صادرات کامل محصول مازاد سیمان   کشور به سهولت میسر نیست، لازم است در زمینه کاربردهای جدید سیمان در کشور بازاندیشی نماییم تا بتوانیم برای سیمان اضافی موجود در بازار در حال و آینده زمینه مصرف مناسبی فراهم آوریم.
یکی از زمینه های کاربرد پر مصرف سیمان، که در کشور ما از آن استفاده نشده است، کاربرد سیمان در جاده سازی و به عبارت دیگر احداث جاده های بتنی است. با توجه به عملکرد نامناسب آسفالت در بسیاری از جاده های کشور به نظر می رسد مطالعه و بررسی در این زمینه ضروری باشد.
ورود: ارزانی و فراوانی سیمان، همراه با گران شدن قیر و کیفیت پائین آسفالت جاده ها، این فرصت را بوجود آورده است تا بتوان بتن راجایگزین (همراه) آسفالت نمود .

سابقه : با نگاه به تاریخ جاده سازی در جهان و به خصوص در ایران و بررسی کیفیت جاده هایی که از سنگ

و ساروج ساخته شده بودند، همگی حکایت از دوام و کارایی آن در شرایط متفاوت آب و هوایی می کرد .

تعریف بتن: اختلاط ، با ترکیب مناسبی از سیمان، سنگدانه و آب را بتن  گویند.
تعریف آسفالت: اختلاط، با ترکیب مناسبی از قیر و سنگدانه را آسفالت گویند.

ملاحظه می شود که با همه تفاوت هایی که از حیث تامین مواد اولیه و فراوری آنها وجود دارد، اما از بسیاری جهات شبیه یکدیگرند. امروزه بتن و محصولات آن، سنگ با اشکال گوناگون، آسفالت با انواع خواص در احداث جاده ها و خیابان ها، در بزگراهها و پیاده روها، گاه حضوری پایاپای و مکمل هم دارند.

متاسفانه در کشور ما ایران، درتمام سالهای سازندگی، بعلت کمبود و گرانی سیمان و همزمان ارزانی و فراوانی قیر و گازوییل، همراه با سهولت اجرا، باعث گردید تا بجای استفاده صحیح و مناسب از سه عنصر عمده راه سازی، عملا فقط آسفالت را تنها بکار بگیریم. اما واقعیت این است که راه سازی، بدون استفاده از بتن و سنگدانه (شکسته و یا شکل داده) ناقص وفاقد کارایی است. نتیجه همین است که امروز انواع آسیب ها و نقصان ها را در تمام جاده ها و معابر برون شهری و درون شهری ملاحظه می نماییم.

نکات مهمی درباره معایب آسفالت:

نشست، ترک، روراندگی، موج برداشتن، روان شدن قیر، جداشدن سنگدانه، قیر رفتگی، آسفالت کندگی، چاله شدن، آبگرفتگی، خشن شدن سطوح جاده ها و غیره که این معایب خود باعث:
از دست رفتن منابع ملی، استهلاک سریع وسایط نقلیه و ناوگان حمل و نقل، مخاطرات و تصادفات جاده ای، کندی حرکت و افزایش بار ترافیکی، افزایش هزینه های نگهداری و غیره که همگی ناشی از چنین روش اجرایی و سهل انگاری در روش اجرایی است. طبعا آثار و عواقب اقتصادی و اجتمایی آن غیر قابل محاسبه و جبران است .
کاربرد بتن و سنگ، :کارایی و دوام آسفالت را دو چندان و بسیاری از عیوب آنرا مرتفع می سازد.

آیا از خواص مطلوب آسفالت اطلاع دارید؟

۱- نرمی در حرکت و آسایش راننده
٢- روانی حرکت خودرو و سهولت چرخش و حرکت لاستیک، همراه با استهلاک کمتر
٣- تجانس قیر با آسفالت
۴- انعطاف وشکل پذیری (الاستو پلاستیسیته) درزیر عبور چرخ

 مطالبی  شگفت انگیز درباره خواص مطلوب بتن و سنگ:

١- مقاومت مکانیکی و تحمل فشار و بار ترافیکی
٢- مقاومت مکانیکی و تحمل کشش ناشی از تحرک و جابجایی زیر سازی
٣- عدم جدا شدن سیمان و سنگدانه، درصورت طرح اختلاط درست و اجرای مطلوب
۴- چسبندگی خوب با زیر سازی، بعلت تجانس با خاک
۵ مقاومت خوب حرارتی در نوسانات حرارتی شب و روز و در طول سال (ظرفیت حرارتی بالا)

مطالبی که درباره ضعف آسفالت باید بدانید :
١- شکنندگی قیر در سرمای زیاد و روانی در گرمای زیاد و آسیب آسفالت در هر دو حالت ظرفیت حرارتی کم
٢- چسبندگی کم به زیر سازی (قیر پاشی کفایت از این ضعف نمی آند
٣- مقاومت کم مکانیکی در تحمل فشار و کشش بار ترافیکی
۴- مقاومت کم مکانیکی در تحمل کشش ناشی از جابجایی زیرسازی

مطالبی که درباره ضعف بتن  باید بدانید:
١- لزوم طرح اختلاط و اجرای مناسب با شرایط آب و هوایی و جلوگیری از ترک خوردگی
٢- روانی کم در حرکت خودرو و لغزیدن لاستیک

چنانچه به موارد ضعف و مطلوبیت آسفالت و بتن توجه شود، بیشتر به مکمل بودن و لزوم کاربرد همزمان آنها در راه سازی متوجه می شویم .
امروزه با استفاده از بتن و سیمان، ضمن افزایش کارایی آسفالت، با استفاده از افزودنی ها، کیفیت های ویژه به آسفالت داده اند. عدم پاشش آب به اطراف و بخصوص اتومبیل های پشت سر که موجب کاهش دید می گردد، از نوآوری های مهم در تحقیقات و کاربرد آسفالت و بتن بوده است .
ملاحظه می شود، استفاده از بتن در راه سازی، تنها نقش مقاومت مکانیکی نداشته، بلکه نقش تکیه گاهی و اصطلاحا پاخوری (Pad) برای آسفالت بسی مهمتر است .
متاسفانه، درایران بجای نگرش درست به دلایل آسیب های آسفالت ، با آسفالت مجدد آنرا ترمیم مکنند که طبعا ثمری در بر ندارد .
امروزه، در اجرای بزرگراه ها و راه های درجه یک، ترکیبی از لایه به ضخامت ٢۵ سانتیمتر بتن و سپس یک یا دو لایه نازک آسفالت راه با کارایی و کیفیت مطلوب آماده بهره برداری می گردد.
سایت ماهان راه بهترین ها را برایتان آرزو  میکند…

راهی  آسان ، سریع و  شیرین   با  ماهان راه

برای دریافت مشاوره رایگان شماره تماس یا پست الکترونیک خود را در مستطیل زیر وارد نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند. همچنین در صورت تمایل میتوانید از طریق شماره‌های ۰۲۱۸۸۰۶۸۲۱۲ الی ۱۴ و یا فرم استعلام قیمت، با ما در ارتباط باشید.

مشاوره رایگان

ماهان راه